Avís

Avís
=> Atesa la qualitat de les traduccions que fa Google translate, a partir d'ara publicaré els textos només en català. (Novembre del 2022)

dimecres, 26 de novembre del 2014

Zelotes

[Entrada 80]

Zelotes


A finals de setembre vaig comentar com el govern turc va aprofitar la primera guerra mundial per acabar amb les aspiracions de l'independentisme armeni amb un brutal genocidi (acabant amb el poble armeni s'acabaven les reivindicacions). "Qui recorda als armenis?".

Els Zelotes eren grups radicals religiosos del segle I a l'Israel fundats per Judes el Galileu l'any 6 dC. El seu objectiu era una Judea independent de l'Imperi Romà mitjançant la lluita armada tal com va succeir en la Gran Revolta Jueva del 66 dC durant la qual van prendre control de Jerusalem i van massacrar la guarnició romana. En el Nou Testament és conegut el capítol en el qual la llibertat de Barrabàs, un líder zelota pres, és preferida a la de Jesús de Natzaret, testificant la popularitat d'aquest moviment en la seva època. Aquest grup va estar actiu durant sis decennis i va ser un dels motors de la Primera Guerra Judeoromana entre el anys 66 i 73 dC.

Aquesta Gran Revolta va acabar quan les legions romanes assetjaren i destruïren Jerusalem, saquejaren i incendiaren el Temple de Jerusalem (l'any 70), van destruir les principals fortaleses jueves (especialment Massada, en l'any 73), i esclavitzaren o massacraren a gran part de la població jueva (s'estimen 1.100.000 morts i 97.000 esclaus). La destrucció del Temple de Jerusalem marca l'inici de la diàspora jueva que va rebre l'impuls definitiu amb la Segona Revolta Jueva.

La Segona Revolta Jueva tingué lloc 60 anys després a conseqüència de la prohibició de la circumcisió per l'emperador Adrià, i va aconseguir restablir un estat jueu independent durant tres anys. En aquesta revolta van morir 580.000 jueus i 50 pobles fortificats i 985 viles foren arrasades per les tropes romanes, inclosa Jerusalem (l'any 135 dC). Llavors Adrià, per eradicar el judaisme i evitar més revoltes, va prohibir la Torà i el calendari hebreu. Va executar els prominents savis jueus i va cremar les escriptures sagrades. El nom "Judea" es va substituir per "Síria Palaestina". Des de llavors, aquella terra ha estat anomenada "Palestina". De la mateixa manera, es va reconstruir Jerusalem amb el nom romà de "Aelia Capitolina", i als jueus se'ls va prohibir entrar-hi. Amb el que va aconseguir la dispersió definitiva de la població jueva.

Com podem veure hi ha hagut intents d'independència amb finals ben funestos.

Una abraçada.






Zelotes


A finales de septiembre comenté como el gobierno turco aprovechó la primera guerra mundial para acabar con las aspiraciones del independentismo armenio con un brutal genocidio (acabando con el pueblo armenio se terminaban las reivindicaciones). "¿Quien recuerda a los armenios?".

Los Zelotes eran grupos radicales religiosos del siglo I en Israel fundados por Judas el Galileo el año 6 dC. Su objetivo era una Judea independiente del Imperio Romano mediante la lucha armada tal como sucedió en la Gran Revuelta Judía del 66 dC durante la que tomaron control de Jerusalén y masacraron la guarnición romana. En el Nuevo Testamento es conocido el capítulo en la que la libertad de Barrabás, un líder zelota preso, es preferida a la de Jesús de Nazaret, atestiguando la popularidad de este movimiento en su época. Este grupo estuvo activo durante seis decenios y fue uno de los motores de la Primera Guerra Judeo-Romana entre años 66 y 73 dC.

Esta Gran Revuelta terminó cuando las legiones romanas asediaron y destruyeron Jerusalén, saquearon e incendiaron el Templo de Jerusalén (el año 70), destruyeron las principales fortalezas judías (especialmente Massada, en el año 73), y esclavizaron o masacraron a gran parte de la población judía (se estiman 1.100.000 muertos y 97.000 esclavos). La destrucción del Templo de Jerusalén marca el inicio de la diáspora judía que recibió el impulso definitivo con la Segunda Revuelta Judía.

La Segunda Revuelta Judía tuvo lugar 60 años después a consecuencia de la prohibición de la circuncisión por el emperador Adriano, y logró restablecer un estado judío independiente durante tres años. En esa revuelta murieron 580.000 judíos y 50 pueblos fortificados y 985 villas fueron arrasadas por las tropas romanas, incluida Jerusalén (el año 135 dC). Entonces Adriano, para erradicar el judaísmo y evitar más revueltas, prohibió la Torá y el calendario hebreo. Ejecutó a los prominentes sabios judíos y quemó las escrituras sagradas. El nombre "Judea" se sustituyó por "Siria Palaestina". Desde entonces, esa tierra ha sido llamada "Palestina". Del mismo modo, se reconstruyó Jerusalén con el nombre romano de "Aelia Capitolina", y a los judíos se les prohibió entrar en ella. Con lo que consiguió a la dispersión definitiva de la población judía.

Como podemos ver ha habido intentos de independencia con finales muy funestos.

Un abrazo.

2 comentaris:

  1. Que interesente tu articulo Peace.Fijate,k en la vida habia oido hablar sobre este tema de la segunda rebuelta de Judea !!! No tenia ni la menor idea de k el emperador Adridriano ((( k era de hispania ))) montara ese pitote proibiendo la circuncision,e incluso el judaismo mismo,en su propia casa.Esto es un tema k no recuerdo haber visto jamas en un libro de testo jejeje.

    Un besoteee !!!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Creo que en nuestro país se conoce poco el origen de la diáspora, por eso me pareció interesante dedicarle un post.

      Muchas gracias por la aportación de tu comentario.

      Un abrazo.

      Elimina